Czas, w którym przyszło nam obecnie żyć, nazywany jest erą internetu, gdzie prym wiodą portale społecznościowe. To właśnie dzisiaj, jak nigdy dotąd zdjęcia mają tak ogromne znaczenie. Ich głównym zadaniem jest przedstawienie nas samych. To jak wygląda nasze życie codzienne, czym się zajmujemy, jaką mamy pasję, jak spędzamy czas wolny.
Rola fotografii w biznesie.
Kluczowe znaczenie fotografii dostrzegają przede wszystkim ludzie, którzy próbują stworzyć własną markę. Prowadząc firmę dbanie o własną aparycję wkracza na najwyższy z możliwych poziomów. Nie od dzisiaj wiadomo, że to pierwsze wrażenie jest najważniejsze. W dużej mierze zależy ono od tego jak potoczą się dalsze relacje biznesowe. Profesjonalne sesje zdjęciowe wizerunkowe i biznesowe pomagają wykreować image, który pozwoli zdobyć zaufanie, wiarygodność a także sympatię nowo poznanych kontrahentów. Niezwykle ważnym jest, aby zdjęcia przedstawiające nasz wizerunek wykonane były w sposób profesjonalny ponieważ działając w sieci, czy to prowadząc własna firmę i budując markę sami stajemy się swoją wizytówką.
Czym różni się profesjonalna sesja zdjęciowa wizerunkowa od sesji biznesowej?
Sesja zdjęciowa biznesowa/korporacyjna.
Najprościej ujmując fotografia biznesowa, lub nazywana również fotografią korporacyjną, to portrety pracowników organizacji, które uwzględniają również ich cechy osobowościowe. Przedstawienie pracowników w sposób profesjonalny powinno umacniać wizerunek przedsiębiorstwa.
Technika:
W technice wykonywania profesjonalnych sesji zdjęciowych biznesowych szczególny nacisk kładzie się na biznesową mowę ciała. Wykorzystuje się również gesty i mimikę twarzy, dzięki czemu fotografia korporacyjna przedstawia również cechy charakteru fotografowanej osoby. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia organizacji, której pracownicy oraz ich cechy osobowościowe powinny być powiązane z profilem działalności oraz predyspozycjami reprezentowanej przez nich firmy. Podkreślając indywidualne cechy charakteru fotografowanych pracowników należy jednak pamiętać, aby sesja przeprowadzona była w sposób jednorodny. Tak, by zaznaczyć przynależność wszystkich osób do jednego zespołu.
Ubiór:
Jednym z najistotniejszych elementów profesjonalnej sesji zdjęciowej biznesowej jest odpowiedni ubiór. Dobrze więc będzie postawić na elegancki i ponadczasowy styl.
W przypadku panów idealne zastosowanie znajdą przede wszystkim:
- Koszule i marynarki
- Dopasowane spodnie i buty
- Dodatki typu krawat lub mucha
Jeśli zaś chodzi o kobiety, bardzo dobrze sprawdzą się:
- Sukienki lub spódnice
- Koszule i żakiety
- Dopasowane spodnie i buty
- Biżuteria
*Panie muszą dodatkowo pamiętać o odpowiednim makijażu. Powinien on być najwyższej jakości oraz wykonane przez profesjonalne osoby.
Wybierając odpowiedni do sesji zdjęciowej ubiór, należy unikać mi. inn:
- Drobnych wzorów takie jak kropki lub paski – mogą one doprowadzić do nienaturalnego zniekształcenia fotografii.
- Jaskrawych kolorów, które mogą negatywnie wpłynąć na odbiorcę
- Pomiętych lub prześwitujących ubrań, które będą nie najlepiej świadczyć o nas samych
Tło oraz światło.
Jeżeli sesja zdjęciowa biznesowa ma wyglądać profesjonalnie należy zadbać o odpowiednie oświetlenie oraz tło na jakim zdjęcia będą wykonywane. Sesje są zazwyczaj realizowane w dwóch miejscach. Może to być siedziba danego przedsiębiorstwa lub studio. W przypadku tej drugiej opcji fotografie wykonuje się na jednolitym tle.
Profesjonalna sesja zdjęciowa wizerunkowa.
Podstawową cechą różniącą zdjęcia wizerunkowe od sesji biznesowej jest ich nieco luźniejszy charakter. Ogólny cel wciąż pozostaje taki sam. Zadaniem fotografii wizerunkowej jest wykreowanie imageu, który przedstawi daną osobę jako wiarygodną, uczciwą oraz znającą się na tym czym się zajmuje.
Technika:
W przeciwieństwie do fotografii biznesowej, sesje wizerunkowe nie muszą być przeprowadzane jedynie w warunkach studyjnych na jednolitym tle. Oczywiście tak też można, lecz jedną z głównych zalet fotografii wizerunkowej jest możliwość ich wykonywania w plenerze lub innej kreatywnej przestrzeni. Może to być na przykład pracownia z którą powiązana jest wykonywana przez nas praca.
Kolejnym niezwykle istotnym elementem wizerunkowej sesji zdjęciowej jest przedstawienie oblicza fotografowanej osoby. Powinno ono współgrać z jej charakterem i odnosić się do tego czym na co dzień się zajmuje. Idealnym rozwiązaniem jest więc wykonanie zdjęć z dodatkami, które nawiązują do wykonywanej pracy. Fotografia wizerunkowa może więc przedstawiać osoby robiące zdjęcia, pracujące przed komputerem, tańczące lub śpiewające. Opcji jest mnóstwo. Takie zabiegi pozwalają przedstawić ludzi jako otwartych i bardzo pozytywnych, co dodatkowo wpływa na budowanie nowych relacji biznesowych.
Jaki ubiór?
Ubiór to kolejna rzecz która różni fotografię wizerunkową od biznesowej.
Nie ma tutaj odgórnie narzuconego stylu w związku z tym może być nieco mniej formalny. Jedyna obowiązująca zasada mówi, że należy ubrać to, w czym dana osoba czuję się najlepiej. Przystępując do realizacji sesji zdjęciowej wizerunkowej należy się ubrać w wygodnie. Nie ma więc najmniejszego sensu zakładać na siebie coś, w czym nie chodzi się na co dzień. Zdjęcie ma bowiem przedstawiać naturalny wizerunek fotografowanej osoby.
Odnosząc się jedynie do kobiet, również co do makijażu nie ma specjalnych wymogów. Wystarczy delikatny make up, taki jakie panie noszą na co dzień. Jedynym zaleceniem jest w tym przypadku użycie matowego podkładu/pudru aby uniknąć efektu “świecące i się” twarzy.
Dobrą radą będzie unikanie jednak prześwitującej odzieży, lub takiej która obfitować będzie w intensywne nadruki lub wzory. Może to odwrócić uwagę odbiorcy od twarzy, która jest najistotniejszym elementem zdjęcia.
Tło zdjęć:
Ostatnią różnicą pomiędzy sesją zdjęciową wizerunkową a biznesową jest tło, na których wykonywane są fotografię. Oprócz tradycyjnych metod, czyli wykonywania sesji zdjęciowej w studio na jednolitym tle lub siedzibie przedsiębiorstwa, fotografie wizerunkowo można wykonywać również w plenerze lub innej ciekawej przestrzeni.
Podsumowanie.